Author Topic: [Solved] Handelsbankens kortläsare (BankID + E-leg) i PCLinuxOS 2010  (Read 3212 times)

Offline I_can_see_the_light

• Full Member
    • My blog
Jag har lyckats att få Handelsbankens kortläsare att fungera i PCLinuxOS 2010 - saxat från min egen blogg.

Enligt Handelsbankens supportsida stödjer de bara *buntu 8.04 och senare tillsammans med Firefox 3.5.2 och senare. Med lite trixande går det dock att "ful-installera" även i PCLinuxOS (och säkert många andra distributioner).

Jag började med att ladda hem drivrutinen (en *.deb-fil) från handelsbanken.se samt Nexus Personal.

Sedan extraherade jag *.deb-filen. I mappen som skapas finns en textfil som heter control samt en mapp som heter usr. I textfilen finns info om vilka paket som förväntas vara installerade, de har dock lite andra namn i PCLOS. Jag installerade:
ccid (1.4.1-2pclos2011)
libpcsclite1 (1.6.6-1pclos2010)
pcsc-lite (1.6.6-1pclos2010)
pam_pkcs11 (0.6.2-1pclos2010)
pam_pkcs11-tools (0.6.2-1pclos2010)

De två sistnämnda (pam_pkcs11, pam_pkcs11-tools) är jag osäker på om de behövs men de är installerade och min kortläsare funkar som den ska så jag tänker inte bemöda mig med att ta bort dem för att testa.

Nu ska själva drivrutinen kopieras till rätt plats, antingen via terminalen (som root):
cp -R usr /

eller den grafiska vägen - PC-menyn > Applications > File tools > Konqueror (super user mode). Där kan vi kopiera mappen usr till / och välja Write into i dialogrutan som kommer upp (se nedan)

Sedan ska vi starta om datorn i enlighet med Handelsbankens instruktioner.

Nexus Personal (säkerhetsprogrammet) installeras enligt instruktioner härifrån, i mitt fall klagade installationsskriptet på att mappen /usr/lib/firefox-addons/plugins inte fanns och att det därför inte gick att skapa den symboliska länken till pluginen (libplugins.so) men det löses i enlighet med instruktionerna i samma tråd.

Efter installation av Nexus Personal ska vi visst också starta om datorn (enligt instruktioner).

När vi loggat in igen kan vi klicka på PC-menyn och skriva BankID i sökrutan (programmet finns inte listat i någon av menyerna), annars kan man trycka Alt+F2 och skriva personal samt trycka på <Enter>. När programmet har startat kan vi då tillsist testa att ansluta kortläsaren till datorn. Efter en liten stund bör ditt BankID synas i programmet och vi kan då prova att logga i på Handelsbanken.

För mig funkade det bra men som med allt annat i datorvärlden kan det som funkar för en visa sig inte fungera för en annan så det finns inga garantier.

Lycka till!  :)
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D (tri-booting PCLinuxOS, CrunchBang & Übüntü)
Intel Pentium M (Centrino) 2GHz, 2GB RAM, Seagate Momentus 5400.6 (250GB)
ATI Mobility Radeon X600 64MB
Intel PRO/Wireless 2200BG + Bluetooth