Author Topic: Filnamn med åäö fungerar inte!  (Read 3350 times)

Offline yeshe

• Sr. Member
  • Forest sangha
Filnamn med åäö fungerar inte!
« on: February 11, 2011, 03:06:28 AM »
Hjälp!
Jag fick e-post med några attachments, bland annat bildfiler som lästs in till Kmail som "Portr+�ttbild.jpg". De ska ju heta "Porträttbild.jpg". När jag sparar dem som filer så går de varken att öppna, döpa om eller ta bort, eftersom det konstiga tecknet � inte känns igen av filsystemet.
När jag går in på mina NTFS-diskar (med dokument från Windows XP) så är det inga problem med å, ä och ö, så det verkar vara hur kmail har läst in e-posten.

Så vilka sätt finns det att lösa detta på ?

I kmail har jag ändrat i inställningar -> brevfönster -> teckenuppsättning så att iso8859-1 hamnat överst. Det verkar fungera för nya brev som kommer in, men de som redan lästs in kan jag inte ändra på!

Och i filsystemet måste jag komma på ett sätt att kunna ändra namn på filerna.
Någon som har några tips?

Hälsningar Jens

Offline Bald Brick

• PCLinuxOS Tester
  • Hero Member
  • I'm going South
Re: Filnamn med åäö fungerar inte!
« Reply #1 on: February 11, 2011, 04:55:48 AM »
Hjälp!
Jag fick e-post med några attachments, bland annat bildfiler som lästs in till Kmail som "Portr+�ttbild.jpg". De ska ju heta "Porträttbild.jpg". När jag sparar dem som filer så går de varken att öppna, döpa om eller ta bort, eftersom det konstiga tecknet � inte känns igen av filsystemet.
När jag går in på mina NTFS-diskar (med dokument från Windows XP) så är det inga problem med å, ä och ö, så det verkar vara hur kmail har läst in e-posten.

Så vilka sätt finns det att lösa detta på ?

I kmail har jag ändrat i inställningar -> brevfönster -> teckenuppsättning så att iso8859-1 hamnat överst. Det verkar fungera för nya brev som kommer in, men de som redan lästs in kan jag inte ändra på!

Och i filsystemet måste jag komma på ett sätt att kunna ändra namn på filerna.
Någon som har några tips?

Hälsningar Jens

Hej Jens!

Jag ställdes inför ett liknande problem för bara ett par dar sen. Jag sökte några bilder på en CD med backuppfiler och alla filnamn med å, ä och ö hade förvandlats till nånting i stil med "Farbr�der.jpg" (där den lilla kvadraten egentligen var en snedställd ruta med ett frågetecken). Jag var tvungen att kopiera filerna från kommandoraden med
Code: [Select]
cp Farbr?der.jpg Farbröder.jpg
(Förmodligen kunde jag ha använt "mv" i stället för "cp", men jag ville inte radera originalet innan jag visste att kopian var läsbar.)

I ditt fall skulle jag alltså försöka med
cp Portr+?ttbild.jpg Porträttbild.jpg
Om det inte räcker med att du ersätter det konstiga tecknet med ett frågetecken så kan du försöka skriva "cp Portr" och trycka på Tab för att få det konstiga tecknet med som sådant. När du ser "cp Portr+�ttbild.jpg" på kommandoraden fyller du bara i med " Porträttbild.jpg".

Nu var var mitt problem inte riktigt detsamma som ditt: i mitt fall försökte systemet uppenbarligen tolka iso8859-tecken som utf-8-tecken och i ditt fall tvärtom. Men i bägge fallen borde det gå att ersätta de konstiga tecknen med frågetecken när man  kopierar filerna. (Tyvärr tror jag inte man kan göra det här annat än i en terminal.)

Har du möjligen markerat "Bakåtkompatibilitet (ingen UTF-8) kodning" under "Hantera lokaliseringen av ditt system"-->"Avancerad" i PCC?
« Last Edit: February 11, 2011, 05:10:12 AM by Bald Brick »
Feed the trolls!
They need it!

AMD Athlon 7450 Dual-Core Processor, 7.80 GiB RAM, Nvidia GeForce GT 120/PCIe/SSE2, OpenGL/ES-version: 3.3 0 NVIDIA 295.40, SBx00 Azalia (Intel HDA) soundcard, ‎Logitech B500 webcam, SAA7146 DVB card, HDDs: Seagate 250824AS, Western Digital WD10EAVS-00D

Offline yeshe

• Sr. Member
  • Forest sangha
« Reply #2 on: February 11, 2011, 06:43:20 AM »
tack.  :)

Det fanns visst mellanslag i filerna också som såg skumma ut i konsolen. Men de kanske alltid ser ut så?
Dock får jag inte kopiering att fungera. När jag försöker kopiera får jag konstiga felmeddelanden:
[jens@localhost p]$ dir
Portr+\361ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg  Portr+\361ttbild\ vid\ vatten\ 3.jpg
Portr+\361ttbild\ vid\ vatten\ 2.jpg
[jens@localhost p]$ ^C

[jens@localhost p]$ cp Port* p.jpg
cp: målet ”p.jpg” är inte en katalog
[jens@localhost p]$

[jens@localhost p]$ cp Portr?ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg p1.jpg
cp: kan inte ta status på ”Portr?ttbild vid vatten 1.jpg”: Filen eller katalogen finns inte
[jens@localhost p]$

Offline Bald Brick

• PCLinuxOS Tester
  • Hero Member
  • I'm going South
« Reply #3 on: February 11, 2011, 07:35:10 AM »
tack.  :)

Det fanns visst mellanslag i filerna också som såg skumma ut i konsolen. Men de kanske alltid ser ut så?
Dock får jag inte kopiering att fungera. När jag försöker kopiera får jag konstiga felmeddelanden:
[jens@localhost p]$ dir
Portr+\361ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg  Portr+\361ttbild\ vid\ vatten\ 3.jpg
[jens@localhost p]$ ^C

[jens@localhost p]$ cp Port* p.jpg
cp: målet ”p.jpg” är inte en katalog
[jens@localhost p]$

Det här felmeddelandet är begripligt. Du har tre olika filer som börjar med "Port". "cp Port*" anger att du vill kopiera dem alla, och då tar systemet för givet att du vill kopiera dem till en annan folder -- och bibehålla deras ursprungliga namn. Försök med
cp Port*1.jpg p1.jpgi stället.

[jens@localhost p]$ cp Portr?ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg p1.jpg
cp: kan inte ta status på ”Portr?ttbild vid vatten 1.jpg”: Filen eller katalogen finns inte
[jens@localhost p]$

Mellanslagen är inte problemet. De bakvända snedsträcken talar om för systemet att mellanslagen som följer är delar av namnet och att de inte ska tolkas som avskiljare. Att teckenföljden "+\361" står för ett "ä" kan däremot leda till problem. Har du prövat med
cp Portr+\361ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg Porträttbild.jpg
eller hellre med
cp Portr*ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg Porträttbild.jpg??

Jag måste gå ut på en stund, men jag ska experimentera lite när jag kommer hem igen.
« Last Edit: February 11, 2011, 07:42:59 AM by Bald Brick »
Feed the trolls!
They need it!

AMD Athlon 7450 Dual-Core Processor, 7.80 GiB RAM, Nvidia GeForce GT 120/PCIe/SSE2, OpenGL/ES-version: 3.3 0 NVIDIA 295.40, SBx00 Azalia (Intel HDA) soundcard, ‎Logitech B500 webcam, SAA7146 DVB card, HDDs: Seagate 250824AS, Western Digital WD10EAVS-00D

Offline yeshe

• Sr. Member
  • Forest sangha
« Reply #4 on: February 11, 2011, 10:56:36 AM »
Det lyckades efter några försök. Det var tydligen noga hur jag skulle skriva:
[jens@localhost lodyn]$ dir
309.JPG
Portr+\361ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg
Portr+\361ttbild\ vid\ vatten\ 3.jpg
spel\ p+\321\ str+\321kharpa.jpg
[jens@localhost lodyn]$ cp port*1.jpg p1.jpg
cp: kan inte ta status på ”port*1.jpg”: Filen eller katalogen finns inte
[jens@localhost lodyn]$ cp Portr+\361ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg p1.jpg
cp: kan inte ta status på ”Portr+361ttbild vid vatten 1.jpg”: Filen eller katalogen finns inte
[jens@localhost lodyn]$ cp Portr*ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg p1.jpg
309.JPG
p1.jpg
[jens@localhost lodyn]$ rm Portr*ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg
rm: ta bort normal fil ”Portr+\361ttbild vid vatten 1.jpg”? j
[jens@localhost lodyn]$

Så då kan jag ju fixa de bilderna. Men fortfarande har kmail problem med vissa former av å, ä och ö... ,  i vissa email blir det fortfarande frågetecken och i andra blir det riktigt, eller som i det här - lite av varje:
Ämne: Påminnelse / Reminder
Från:
"H�gskolan i Bor�s" <biblioteket@hb.se>

Biblioteket påminner om att lånetiden på följande lån snart upphör.
...

Offline Bald Brick

• PCLinuxOS Tester
  • Hero Member
  • I'm going South
« Reply #5 on: February 11, 2011, 11:31:28 AM »
Det lyckades efter några försök. Det var tydligen noga hur jag skulle skriva:
309.JPG
[jens@localhost lodyn]$ cp port*1.jpg p1.jpg
cp: kan inte ta status på ”port*1.jpg”: Filen eller katalogen finns inte

Här berodde felmeddelandet antagligen på att de tre filnamnen har stor begynnelsebokstav medan "port*" i ditt kommando börjar med ett litet "p".

[jens@localhost lodyn]$ cp Portr+\361ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg p1.jpg
cp: kan inte ta status på ”Portr+361ttbild vid vatten 1.jpg”: Filen eller katalogen finns inte

Jag var rädd för att bash inte skulle dekoda "+\361" korrekt. Men asterisken tycks ha fungerat:

[jens@localhost lodyn]$ cp Portr*ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg p1.jpg
309.JPG
p1.jpg
[jens@localhost lodyn]$ rm Portr*ttbild\ vid\ vatten\ 1.jpg
rm: ta bort normal fil ”Portr+\361ttbild vid vatten 1.jpg”? j
[jens@localhost lodyn]$

Så då kan jag ju fixa de bilderna. Men fortfarande har kmail problem med vissa former av å, ä och ö... ,  i vissa email blir det fortfarande frågetecken och i andra blir det riktigt, eller som i det här - lite av varje:
Ämne: Påminnelse / Reminder
Från:
"H�gskolan i Bor�s" <biblioteket@hb.se>

Biblioteket påminner om att lånetiden på följande lån snart upphör.
...

Intressant. Jag undrar just hur källkoden till brevet ser ut.

Feed the trolls!
They need it!

Offline yeshe

• Sr. Member
  • Forest sangha
« Reply #6 on: February 13, 2011, 08:32:26 AM »
X-Apparently-To: xxxxxx.se via 77.238.189.141; Fri, 11 Feb 2011 07:29:31 +0000
Received-SPF: pass (mta1024.mail.ukl.yahoo.com: domain of biblioteket@hb.se designates 193.10.166.6 as permitted sender)
X-YMailISG: Zv1AJ.......................... etc...
X-Originating-IP: [193.10.166.6]
Authentication-Results: mta1024.mail.ukl.yahoo.com  from=; domainkeys=neutral (no sig);  from=hb.se; dkim=neutral (no sig)
Received: from 127.0.0.1  (EHLO smtp1.hb.se) (193.10.166.6)
  by mta1024.mail.ukl.yahoo.com with SMTP; Fri, 11 Feb 2011 07:29:29 +0000
Received: from pc960218.bib.adm.hb.se ([193.10.175.82] helo=biblioteket)
   by smtp1.hb.se with smtp (Exim 4.73)
   (envelope-from <biblioteket@hb.se>)
   id 1PnnRZ-0000zr-Ac
   for xxxxxxx.se; Fri, 11 Feb 2011 08:29:29 +0100
X-Virus-Check: ClamAV 0.96.5/12665 on smtp1.hb.se; Fri, 11 Feb 2011 08:29:29 +0100
To: "nnnnnnn nnnnn" <xxxxxxxxxxx.se>
From: "Högskolan i Borås" <biblioteket@hb.se>
Subject: Påminnelse / Reminder
Date: fr, 11 feb 2011 08:29:28 -0000
X-Scan-Signature: 8baf651913f0fa254ee5580dc85f1823
Status: R
X-Status: N
X-KMail-EncryptionState:  
X-KMail-SignatureState:  
X-KMail-MDN-Sent:  

2011-02-11

Högskolan i Borås
Selfcheck Plan 2

Nnnn Nnnnnnn:

Biblioteket påminner om att lånetiden på följande lån snart upphör. Var snäll och återlämna eller förnya dina lån.

This notice is to remind you that the following item(s) will be due soon. Please return or renew these.

Titel:      EMC-handboken / L-O Boström  Liebert Gustavsson
Författare / Author:      Boström  L.-O.  1945-
Item ID:      16000000170210
Hylla / Shelf:      Pc Boström  

Återlämningsdatum / Due date:      2011-02-12

Du kan alltid få aktuell information om dina lån och reservationer genom bibliotekskatalogen som finns på bibliotekets hemsida, http://www.hb.se/blr. Där kan du själv göra omlån och reservera utlånade böcker.

You can find information about your loans and reservations on our website http://www.hb.se/blr where you can renew and reserve books yourself.

Kontakta oss på nedanstående adress om du har några frågor. Please contact us at the address below if you have any queries.
   Tel / Phone:   033-435 40 50
Det sade väl inget (?)... Men jag har upptäckt nu att flera emil jag får in har samma symptom, dvs åä och ö fungerar inte i rubriken. Så det har väl med Kmail att göra kanske? Jag har POP från yahoo.com. Kollar jag i yahoo's webmail så är det ju rätt tecken.

Offline yeshe

• Sr. Member
  • Forest sangha
« Reply #7 on: February 13, 2011, 02:03:13 PM »
Jag verkar ju ha allvarliga problem med hela filsystemet.... Skulle spela en mp3-låt nu och klickade på filen, och fick det här svaret:
Clementine fel:
Fel vid insläsning av file:///home/jens/Hämtningar/markos.mp3

Den låg i mappen "Hämtningar" (som bytte namn från "Downloads" när jag körde "Localize"). När jag döpte om mappen till "Hamtningar" så fungerade det utmärkt. Det är ju helt värdelöst om varannat program inte kan läsa i mappar med åä och ö!

Offline Bald Brick

• PCLinuxOS Tester
  • Hero Member
  • I'm going South
« Reply #8 on: February 13, 2011, 03:59:45 PM »
Halva ditt system tycks förvänta sig att att filnamn och annan text är kodade med UTF-8 medan en del program tror att filnamnen är kodade med någon variant av iso8859 (eller helt enkelt ascii).

Dagens standardkodning är UTF-8, men i PCLinuxOS kan du välja en äldre kodning genom att i PCC ("Configure Your Computer") gå till "System"->"Hantera lokalisering av ditt system"->"Avancerad" och välja (det syntaktiskt lite konstiga) "Bakåtkompatibilitet (ingen UTF-8) kodning".

För systemet som helhet specificeras kodningen i filen /etc/sysconfig/i18n, men det som komplicerar saken är att somliga program låter dig välja en annan kodning till och med för enskilda dokument eller brev. Äldre Windowsfiler kan också vara problematiska; Microsoft var mycket trögt med att anamma UTF-8.

Jag har genomgående UTF-8 som förval på min dator och det har fungerat bra för det mesta (även om jag ibland har varit tvungen att byta namn på någon enstaka fil). Så kolla först att du inte har markerat "Bakåtkompatibilitet ..." Sedan kan du posta /etc/sysconfig/i18n så vi kan se om där finns nånting onormalt.

Jag kan också titta på inställningarna till de program du använder. (Själv börjar jag glömma hur KMail fungerar för jag övergick till Opera Mail för ett år sedan.)
Feed the trolls!
They need it!

Offline yeshe

• Sr. Member
  • Forest sangha
« Reply #9 on: February 13, 2011, 04:24:33 PM »
Jag har faktiskt sett den där rutan "bakåtkompabilitet" när jag installerade systemet (för ett par veckor sedan). Men den har jag inte vågat kryssa i med rädsla för att förstöra något vitalt... så, nej , den är inte ifylld.

/etc/sysconfig/i18n:
LC_TELEPHONE=sv_SE.UTF-8
LC_CTYPE=sv_SE.UTF-8
LANGUAGE=sv_SE.UTF-8:sv:en_US:en
LC_MONETARY=sv_SE.UTF-8
LC_ADDRESS=sv_SE.UTF-8
LC_COLLATE=sv_SE.UTF-8
LC_PAPER=sv_SE.UTF-8
LC_NAME=sv_SE.UTF-8
LC_NUMERIC=sv_SE.UTF-8
SYSFONT=lat0-16
GP_LANGUAGE=sv
LC_MEASUREMENT=sv_SE.UTF-8
LC_TIME=sv_SE.UTF-8
LANG=sv_SE.UTF-8
LC_ALL=
LC_IDENTIFICATION=sv_SE.UTF-8
LC_MESSAGES=sv_SE.UTF-8
GDM_LANG=sv_SE.UTF-8

Sen finns det visst en fil till som heter /etc/sysconfig/i18n: men där står inget annat än UTF-8 nånstans.

Offline Bald Brick

• PCLinuxOS Tester
  • Hero Member
  • I'm going South
« Reply #10 on: February 13, 2011, 06:34:01 PM »
Den andra filen är förmodligen en säkerhetskopia. (Har den möjligen ett "~"-tecken på slutet?)

Men din /etc/sysconfig/i18n ser utomordentligt normal ut, med UTF-8 angivet hela vägen.

Ett av dina problem har jag lyckas återskapa på min egen dator: det med mp3-filen som Clementine inte kunde spela om den fanns i mappen "Hämtningar".

Det problemet beror antagligen på ett fel i Clementine. Om jag började med att först starta Clementine och sedan öppnade en mp3-fil i ~/Hämtningar inifrån programmet så gick allt som det skulle. Om jag däremot försökte öppna filen med Clementine genom att klicka på filikonen i Konqueror eller Dolphin så fick jag precis samma felmeddelande som du.

Men genom att högerklicka på ikonen kunde jag intressant nog öppna filen med alla andra mediespelare som jag har installerade, även med Amarok, som jag har för mig att Clementine är baserat på. Så jag tror du har hittat en bug i Clementine.

Jag vet inte om man kan fixa problemet genom att redigera ~/.config/Clementine/Clementine.conf. Kanske dags för lite googlande.

Sedan kommer jag nu ihåg att jag för några år sedan läste nånting om e-mail med olika kodning i rubriken och i själva texten. Jag kan bara inte erinra mig var. Eller vad problemet hade för lösning. Men jag ska gå igenom alla tänkbara inställningar i KMail och försöka minnas.
« Last Edit: February 13, 2011, 06:42:52 PM by Bald Brick »
Feed the trolls!
They need it!

Offline Bald Brick

• PCLinuxOS Tester
  • Hero Member
  • I'm going South
« Reply #11 on: November 30, 2011, 05:24:48 PM »
Clementine-buggen tycks vara fixad numera.
Feed the trolls!
They need it!