Hjälp!
Jag fick e-post med några attachments, bland annat bildfiler som lästs in till Kmail som "Portr+�ttbild.jpg". De ska ju heta "Porträttbild.jpg". När jag sparar dem som filer så går de varken att öppna, döpa om eller ta bort, eftersom det konstiga tecknet � inte känns igen av filsystemet.
När jag går in på mina NTFS-diskar (med dokument från Windows XP) så är det inga problem med å, ä och ö, så det verkar vara hur kmail har läst in e-posten.
Så vilka sätt finns det att lösa detta på ?
I kmail har jag ändrat i inställningar -> brevfönster -> teckenuppsättning så att iso8859-1 hamnat överst. Det verkar fungera för nya brev som kommer in, men de som redan lästs in kan jag inte ändra på!
Och i filsystemet måste jag komma på ett sätt att kunna ändra namn på filerna.
Någon som har några tips?
Hälsningar Jens
Hej Jens!
Jag ställdes inför ett liknande problem för bara ett par dar sen. Jag sökte några bilder på en CD med backuppfiler och alla filnamn med å, ä och ö hade förvandlats till nånting i stil med "Farbr�der.jpg" (där den lilla kvadraten egentligen var en snedställd ruta med ett frågetecken). Jag var tvungen att kopiera filerna från kommandoraden med
cp Farbr?der.jpg Farbröder.jpg(Förmodligen kunde jag ha använt "mv" i stället för "cp", men jag ville inte radera originalet innan jag visste att kopian var läsbar.)
I ditt fall skulle jag alltså försöka med
cp Portr+?ttbild.jpg Porträttbild.jpgOm det inte räcker med att du ersätter det konstiga tecknet med ett frågetecken så kan du försöka skriva "cp Portr" och trycka på Tab för att få det konstiga tecknet med som sådant. När du ser "cp Portr+�ttbild.jpg" på kommandoraden fyller du bara i med " Porträttbild.jpg".
Nu var var mitt problem inte riktigt detsamma som ditt: i mitt fall försökte systemet uppenbarligen tolka iso8859-tecken som utf-8-tecken och i ditt fall tvärtom. Men i bägge fallen borde det gå att ersätta de konstiga tecknen med frågetecken när man kopierar filerna. (Tyvärr tror jag inte man kan göra det här annat än i en terminal.)
Har du möjligen markerat "Bakåtkompatibilitet (ingen UTF-8) kodning" under "Hantera lokaliseringen av ditt system"-->"Avancerad" i PCC?