Author Topic: Åäö i Kmail epostrubriker?  (Read 2540 times)

Offline yeshe

• Sr. Member
  • Forest sangha
Åäö i Kmail epostrubriker?
« on: October 19, 2009, 05:07:10 AM »
Hej
Konstligt, jag har försökt ställa in Kmails teckenuppsättning men lyckas inte få rubriken på inkommande brev att tolkas rätt. Det blir "Din best??llning har mottagits." ( där frågetecknen är utbytta mot fyrkanter). I övrigt tolkas brevtexten rätt -  dvs med åäö som vanligt.

I inställningarna går jag in på "brevfönster" och "teckenuppsättningar" och rankar i ordning: iso8859-1, UTF8, UTF8locale) och sist us-ascii. Men emailrubrikerna verkar inte påverkas av om jag ändrar där.

Är det nån mer som använder Kmail som har samma problem - eller som inte har det? Eller som kan ge mig en ledtråd?  ???

m.v.h
Jens
« Last Edit: October 23, 2009, 07:14:18 AM by yeshe »

Offline Bald Brick

• PCLinuxOS Tester
  • Hero Member
  • I'm going South
Re: Åäö i Kmail epostrubriker?
« Reply #1 on: October 19, 2009, 07:28:16 AM »
Är det möjligen din internetleverantör (ISP) som filtrerar rubrikerna för att de ska vara internationellt gångbara?

Jag minns mycket väl att man en gång i tiden fick lov att undvika åäö i brevrubriker om man inte ville att de skulle se konstiga ut, men det var för mycket länge sedan. Jag har alltså inte upplevt nånting som liknar ditt problem på många år.

Ändå tror jag inte att det du skriver in under fliken "Brevfönster" kan hjälpa. Jag är ganska säker på att det bara påverkar brev som du sänder -- inte mottagna brev, alltså. För dem kan du byta teckensnitt under "Uppträdande", men så vitt jag vet inte kodning.

Vad har annars Kicad med Kmail att göra?
« Last Edit: October 20, 2009, 06:48:04 AM by blackbird »
Feed the trolls!
They need it!

AMD Athlon 7450 Dual-Core Processor, 7.80 GiB RAM, Nvidia GeForce GT 120/PCIe/SSE2, OpenGL/ES-version: 3.3 0 NVIDIA 295.40, SBx00 Azalia (Intel HDA) soundcard, ‎Logitech B500 webcam, SAA7146 DVB card, HDDs: Seagate 250824AS, Western Digital WD10EAVS-00D

Offline yeshe

• Sr. Member
  • Forest sangha
« Reply #2 on: October 23, 2009, 07:13:40 AM »
>Vad har annars Kicad med Kmail att göra?
    eehh :P jag menade förstås Kmail...

Nu har jag svårt att tro att det är comhem som formar om mina brev... problemet uppstod när jag skaffade en ny dator och installerade PCLinuxOS2009 på en tom partition. Home-partitionen behöll jag orörd, med inställningar och sånt.

Offline yeshe

• Sr. Member
  • Forest sangha
« Reply #3 on: October 23, 2009, 07:17:47 AM »
Det kan ju förstås bero på avsändaren också... jag fick nyligen ett brev från en annan avsändare där åäö fungerade. Och när jag skrev till mig själv brev med rubriken "ökenråtta" så kom det fram helt OK.  ;D

Offline Bald Brick

• PCLinuxOS Tester
  • Hero Member
  • I'm going South
« Reply #4 on: October 23, 2009, 09:55:36 AM »
Det kan ju förstås bero på avsändaren också... jag fick nyligen ett brev från en annan avsändare där åäö fungerade. Och när jag skrev till mig själv brev med rubriken "ökenråtta" så kom det fram helt OK.  ;D

Du har antagligen rätt. Jag har just kommit underfund med att om jag specificerar en viss kodning under "Visa"->"Ange kodning" så påverkar det hur brevtexten återges men inte hur rubriken ser ut. Väljer man "Automatisk" för kodningen så klarar Kmail det mesta. Det har inte alltid varit så.

Rubrikens kodning kan bero på avsändaren. Men vad man ska göra för att ändra den vet jag ännu inte. Jag tror jag ska experimentera lite.
Feed the trolls!
They need it!

AMD Athlon 7450 Dual-Core Processor, 7.80 GiB RAM, Nvidia GeForce GT 120/PCIe/SSE2, OpenGL/ES-version: 3.3 0 NVIDIA 295.40, SBx00 Azalia (Intel HDA) soundcard, ‎Logitech B500 webcam, SAA7146 DVB card, HDDs: Seagate 250824AS, Western Digital WD10EAVS-00D